Arbeidsrett

Krav til arbeidsavtale i arbeidsforhold

By 29. januar 2020 No Comments

I alle arbeidsforhold stilles det bestemte krav til den individuelle arbeidsavtalen. Den må være i samsvar med eventuell tariffavtale og preseptoriske bestemmelser i arbeidsmiljøloven. Den må være skriftlig, jf. arbeidsmiljøloven § 14-5. Og den må inneholde et sett av minimumsopplysninger som følger av arbeidsmiljøloven § 14-6.

I realiteten er arbeidsavtalen en kontrakt av en størrelse som ofte har mye større omfang enn bedriftens ordinære driftsavtaler. Bedriften bør derfor betrakte ansettelseskontrakten som en millionkontrakt, og gjøre de samme forarbeider som for en vanlig kontrakt av samme størrelse.

Krav til minimumsopplysninger i arbeidsavtalen

Av arbeidsmiljøloven § 14-6 følger at arbeidsavtalen må inneholde opplysninger om:

  • Arbeidssted
  • Beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakers tittel, stilling eller kategori
  • Tidspunkt for arbeidsforholdets begynnelse (tiltredelse)
  • Eventuell prøvetid
  • Oppsigelsestid
  • Lønn, arbeidstid og ferie

Grethe Marie Selven

Senioradvokat

Grethe arbeider innenfor et bredt spekter av forretningsjus, primært knyttet til kontrakt og kontraktsforhandlinger, IP/IPR, arbeidsrett og compliance.

Arbeidserfaring
2018- Senioradvokat, Advokatfirmaet Melø
2013-18 Advokat, SINTEF
2010-13 Advokatfullmektig, SINTEF
2008-09 Seniorrådgiver, NAV
2004-07 Økonomisjef/Daglig leder, Selven Elektro
2002-04 Daglig leder, Midwest Boats
1982-02 Økonomisjef/Daglig leder, Elpro Selva
Utdanning
2007 Master i rettsvitenskap, Universitetet i Tromsø
1995 Diplomøkonom/-markedsfører, Handelshøyskolen BI
1990 Bedriftsøkonom, Trondheim Økonomiske Høyskole