Labour Law

Krav til arbeidsavtale i arbeidsforhold

By 29. January 2020 No Comments

I alle arbeidsforhold stilles det bestemte krav til den individuelle arbeidsavtalen. Den må være i samsvar med eventuell tariffavtale og preseptoriske bestemmelser i arbeidsmiljøloven. Den må være skriftlig, jf. arbeidsmiljøloven § 14-5. Og den må inneholde et sett av minimumsopplysninger som følger av arbeidsmiljøloven § 14-6.

I realiteten er arbeidsavtalen en kontrakt av en størrelse som ofte har mye større omfang enn bedriftens ordinære driftsavtaler. Bedriften bør derfor betrakte ansettelseskontrakten som en millionkontrakt, og gjøre de samme forarbeider som for en vanlig kontrakt av samme størrelse.

Krav til minimumsopplysninger i arbeidsavtalen

Av arbeidsmiljøloven § 14-6 følger at arbeidsavtalen må inneholde opplysninger om:

  • Arbeidssted
  • Beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakers tittel, stilling eller kategori
  • Tidspunkt for arbeidsforholdets begynnelse (tiltredelse)
  • Eventuell prøvetid
  • Oppsigelsestid
  • Lønn, arbeidstid og ferie

Grethe Marie Selven

Senior Lawyer

Grethe specializes in contract law and commercial law, IP/IPR, labour law and compliance.

Work experience
2018- Senior Lawyer, Law Firm Melø
2013-18 Lawyer, SINTEF
2010-13 Associate, SINTEF
2008-09 Senior Adviser, NAV
2004-07 CFO/CEO, Selven Elektro
2002-04 CEO, Midwest Boats
1982-02 CFO/CEO, Elpro Selva
Higher education
2007 Master of law, University of Tromsø
1995 Graduate economist, BI Business School
1990 Business graduate, Trondheim Business School